Povestea despre țară și cetățean
Poveștile expuse în continuare vor informa copii despre drepturi și responsabilități într-un mod simplu și accesibil înțelegerii lor.
Oamenilor le place să aibă în preajmă alți oameni, de aceea ei creează familii, discută cu vecinii, merg la grădiniță, la școală, iar mai apoi la serviciu unde au mulți colegi, fac întruniri de familie pentru a sărbători cele mai importante evenimente. Că doar e greu să te joci, să înveți, să muncești și chiar să sărbătorești în singurătate!
Pentru a fi împreună, oamenii au construit case apropiate una de alta ca să poată discuta și face multe lucruri în comun cu ceilalți. Așa au apărut satele și orașele. Ca să se simtă bine în localitățile lor, oamenii au construit grădinițe și școli unde învață copiii; fabrici și uzine unde muncesc adulții și produc tot de ce e nevoie pentru trai; centre medicale și spitale unde medicii au grijă de sănătatea tuturor; magazine și stadioane, muzee și săli de concert, tot ce asigură o viață mai bună și prosperă. Și fiecare se mândrește cu localitatea sa, dar și cu țara sa, care întrunește toate satele, orașele și municipiile și foarte mulți oameni.
Toți oamenii care locuiesc într-o țară se numesc cetățeni. Noi suntem cetățeni ai Republicii Moldova. A fi cetățean înseamna a face parte dintr-un grup mare de oameni care locuiesc în aceeași țară. Fiecare din cetățenii unei țări se bucură de toate privilegiile pe care aceasta le oferă atât în satul sau orașul în care locuiesc, cât și în alte localități. Aceste privilegii se numesc drepturi.
Mai mult despre drepturi vom citi într-o altă poveste. Acum doar voi spune că atunci când ești cetățean, drepturile tale sunt garantate de întreaga țară. Fiecare om și toți împreună urmează să le respecte, să te ajute să mergi la grădiniță și la școală pentru a învăța multe lucruri utile împreună cu alți copii, să te simți bine în familia ta, să crești sănătos și liber și să poți alege o profesie, să ai posibilitatea de a face multe lucruri bine, de a munci și a te odihni, să faci sport sau să călătorești, adică orice îți place și te face fericit.
Povestea despre drepturi
Pentru a fi fericit și a se bucura de lucrurile pe care și le dorește, omul are nevoie de libertate. Drepturile sunt libertatea pe care o oferă țara și cetățenii ei, iar pentru a le garanta toți se conduc de reguli numite legi, care sunt acceptate și benefice pentru fiecare cetățean.
Există și oameni a căror profesie constă în a sta la garda drepturilor fiecărui cetățean: parlamentari, oameni ai legii. Ei se asigură că drepturile fiecărei persoane sunt protejate în orice moment, fără a compromite drepturile altor persoane. Acesta este motivul pentru care avem oameni de anumite profesii precum polițiștii, procurorii, judecătorii sau avocații. Aceste profesii există pentru a ajuta la menținerea ordinii în toată țara și pentru a-i face pe toți cetățenii responsabili pentru acțiunile lor. Aceasta, deoarece libertatea și realizarea tuturor drepturilor are loc atunci, când toți cetățenii cunosc regulile locuirii împreună, le respectă și nu le încalcă, provocând un pericol pentru libertatea altui om. Despre responsabilități – îndatoriri avem o altă poveste. Acum vom vorbi despre drepturi.
Dacă libertatea este și fericire, atunci drepturile au menirea să asigure fericirea cetățenilor. Pentru a fi fericit, copilul merge la grădiniță și școală unde învață multe lucruri care-l vor ajuta în viață: își realizează dreptul la educație. Atunci când ne îmbolnăvim, mergem la medic, care ne ajută să înlăturăm durerea și boala: ne bucurăm de dreptul de ocrotire a sănătății. Dacă ne place să pictăm, să cântăm sau să facem sport, ne înscriem într-un cerc sau secție: ne realizăm drepturile de dezvoltare culturală, artistică și fizică. Pentru a câștiga bani cu care putem cumpăra tot de ce avem nevoie, mergem la serviciu: garantat de dreptul la muncă. Drepturile există în toate ocupațiile din viața noastră, ajutându-ne să facem alegeri libere și dorite. Totodată, drepturile ne protejează, sunt precum un hotar care ne apără libertatea personală de a simți, gândi, proceda în cel mai favorabil mod pentru fericirea noastră. Nimeni nu are dreptul să treacă de acest hotar, încălcând drepturile noastre. La fel cum nici noi nu avem așa drept. Îți amintești de Regula de Aur: „Nu fă altuia ce nu-ți dorești ție”? Așa am ajuns la povestea despre îndatoriri și responsabilități.
Povestea despre îndatoriri și responsabilități
Dacă drepturile sunt importante pentru existența unei persoane, atunci responsabilitățile asigură că drepturile și libertățile altor persoane sunt protejate. Cum am spus într-o altă poveste, responsabilitățile și îndatoririle servesc drept granițe care ne împiedică să abuzăm de drepturile altor persoane.
Aceste hotare, granițe au rolul de a ne proteja, a ne oferi mai multă liniște și siguranță și a ne permite să ne bucurăm de libertățile noastre într-un mediu sigur. De exemplu, dreptul nostru de a fi tratați cu stimă înseamnă, de asemenea, că trebuie să-i tratăm pe ceilalți în același mod. Iată de ce prima îndatorire fundamentală, consemnată în cea mai importantă lege a țării – în Constituție, menționează că orice persoană îşi exercită drepturile şi libertățile cu bună-credința, fără să încalce drepturile şi libertățile altora.
Multe din îndatoriri și responsabilități sunt atât de simple, încât pot fi realizate chiar și de copii. De exemplu, fiecare cetățean este obligat să protejeze mediul ambiant. De bună seamă, dacă vom ocroti natura, aceasta ne va răsplăti cu mulți copaci și flori, cu multe fructe și legume gustoase, cu apă curată și aer nepoluat, cu tot de ce e nevoie pentru a fi sănătoși și fericiți. Și pentru aceasta e nevoie să începem de la lucruri simple: să nu aruncăm gunoiul în locuri neamenajate, să sortăm deșeurile casnice, să nu irosim fără de rost apa, să sădim cât mai mulți copaci și flori.
Sau să luăm o altă îndatorire: ocrotirea monumentelor istorice. Cum vorbeam într-o altă poveste, cetățenii se mândresc cu localitatea, cu țara lor, cu istoria lăsată de strămoși. Iar monumentele istorice sunt o mărturie a faptelor strămoșilor noștri. Monumentele vor ilustra aceste fapte și după mulți-mulți ani, dacă le vom păstra.
Adulții au îndatoriri prin realizarea căror asigură bunăstarea și fericirea tuturor: să-și apere patria, să contribuie, prin impozite şi taxe, la cheltuielile publice – pentru educație, sănătate, îmbunătățirea condițiilor de trai în sate și orașe, construcția de drumuri, stadioane, școli, grădinițe.
Cea mai importantă îndatorire a copilului constă în învățarea pas cu pas și asumarea responsabilităților simple, dar foarte importante pentru țară. De exemplu, când copilul învață cu responsabilitate, va crește un cetățean deștept și capabil să facă țara mai prosperă. Dacă va fi responsabil de sănătatea sa, va respecta regulile de circulație, nu se va supune unor riscuri, va fi sănătos și va putea să se dezvolte, realizând succese într-un anumit domeniu. Dacă va comunica respectuos cu adulții și cu alți copii, va face mulți oameni să se simtă mai bine.
Ajungând la sfârșitul acestei povești, afirmăm că drepturile și îndatoririle sunt bune prietene care nu pot exista una fără de alta. Dar despre aceasta, în altă poveste.
Povestea despre drepturile și responsabilitățile copiilor
De ce drepturile și responsabilitățile nu ar trebui niciodată tratate separat? Deoarece împreună creează un echilibru care le permite oamenilor să trăiască în pace și armonie unii cu alții. O persoană responsabilă care își cunoaște drepturile înțelege, de asemenea, că alți oameni au aceleași drepturi. Responsabilitățile ne stabilesc limite, astfel încât să nu abuzăm de drepturile altor persoane.
Drepturile și responsabilitățile creează șanse egale. Ajută la eliminarea prejudecăților și a discriminării, deoarece toată lumea merită egalitate.
Drepturile vin din societate, așa că este și responsabilitatea noastră să promovăm interesele societății folosind drepturile noastre. Legea oferă protecție pentru drepturile noastre, prin urmare ar trebui să fie de datoria noastră de a fi loiali statului și legii.
Concluzia este că responsabilitățile nu trebuie separate niciodată de drepturile noastre. Dacă ne pasă de drepturile noastre, trebuie să le arătăm altor oameni că ne pasă în general de drepturile și libertățile cetățenilor.
Vom ilustra mai jos cum se completează drepturile și responsabilitățile copiilor.
Copiii au dreptul … | Copiii au responsabilitatea … |
– la o educație care le dezvoltă personalitatea, abilitățile individuale, îi încurajează să respecte alți oameni, culturi și mediul înconjurător | – să profite la maximum de educația lor și să-i încurajeze pe alții să-și dezvolte abilitățile |
– să fie tratați corect, indiferent cine sunt, de unde sunt, ce limba vorbesc, ce cred sau unde locuiesc | – să-i trateze întotdeauna corect pe ceilalți |
– să fie ocrotiți de adulți (părinți sau îngrijitori) care fac întotdeauna ceea ce este mai bine pentru ei | – să respecte adulții pentru că fac ceea ce este mai bine pentru ei |
– la propria părere, care este ascultată și luată în serios | – să asculte părerile altora și să le ia în serios |
– să li se respecte intimitatea și familia | – să respecte familia și intimitatea celorlalți |
– să fie protejat de abuzuri, rănire sau rele tratamente | – să nu-i rănească sau să-i trateze cu agresivitate pe alții |
– la cea mai bună îngrijire medicală posibilă și la informații care îi poate ajuta să-și mențină sănătatea | – să mențină sănătatea și să-i ajute pe alții să aibă acces la îngrijire medicală bună |
– la un standard de viață de bază care include hrană, îmbrăcăminte și un loc sigur de locuit | – să aprecieze standardele lor de viață și să-i ajute pe alții să le îmbunătățească |
– să se bucure de acces la propria cultură, religie și limbă, chiar dacă acestea nu sunt la fel cu majoritatea oamenilor din țara lor | – să respecte cultura, religia și limba altor oameni |
– să fie protejați de oricare fel de exploatare | – să nu-i exploateze pe alții |
– la ajutor special dacă au fost răniți, neglijați, abuzați sau supuși la rele tratamente | – să comunice unui adult de încredere dacă a fost rănit, neglijat sau tratat rău, astfel încât să poată fi ajutat |
– să li se acorde sprijin și sfaturi din partea părinților și a familiei | – să accepte sprijinul și să asculte sfaturile utile |
– la nume, identitate personală și naționalitate | – să respecte identitatea, numele și naționalitățile altor oameni |
– să afle informații și să exprime ceea ce gândesc sau cred | – să permită altora să-și exprime gândurile, chiar dacă sunt diferite de ale lor |
– la exprimare liberă în creație literară, artă, cu excepția cazului în care acest lucru neaga drepturile altor persoane | – să respecte dreptul altor persoane la exprimare liberă în creație literară, artă |
– la a gândi și a crede ce vor, a practica orice religie, cu îndrumarea părinților lor | – să respecte dreptul celorlalți de a gândi și de a crede ceea ce doresc |
– la prieteni și participarea la activitatea unor cluburi, cercuri, asociații de interese, cu excepția cazului în care acest lucru neagă drepturile altor persoane | – să permită altora să-și aleagă prietenii și să se alăture cluburilor, cercurilor, asociațiilor de interese |
– să primească ajutor de la guvern dacă sunt săraci sau au nevoi speciale | – să participe la acțiunile social utile și să-i ajute pe alții care sunt săraci sau au nevoi speciale |
– la odihnă, joacă și relaxare | – să echilibreze timpul oferit învățării, muncii și jocului |
– să fie protejați de orice le dăunează sănătății sau educației | – să-și apere siguranța, sănătatea și dreptul la educație |
– să fie ajutați și tratați corect dacă sunt acuzați de încălcarea legii | – să raporteze orice comportament antisocial |
– să se bucure de toate drepturile garantate și protejate de stat. | – să fie conștient de drepturile personale și să pledeze pentru protejarea lor. |
Cu alte cuvinte, dacă fiecare copil, indiferent de sex, origine etnică, statut social, limbă, vârstă, naționalitate sau religie are aceste drepturi, atunci fiecare are și responsabilitatea de a le exercita cu maturitate, de a-i respecta pe ceilalți și a face tot posibilul pentru a se asigura că și alții se bucură de aceleași drepturi fundamentale.
Psiholog Svetlana Rusnac