Notele rele – o tragedie sau un temei pentru discuții cu adolescentul?

Într-o ședință de consiliere psihologică de grup o participantă a invocat problema notelor proaste ale copilului ei de vârstă adolescentă. Dificultatea pe care o confrunta consta în incapacitatea de a ameliora măcar cumva situația. Adolescentul curma orice încercare, liniștind-o: „Nu-și face griji, voi corecta situația și voi susține cu succes BAC-ul!”. Curios fapt, dar și alte două mame de adolescenți au mărturisit îngrijorarea de aceeași situație. Deci, cum comunicăm cu adolescentul nostru despre notele joase?

A afla că adolescentul dumneavoastră are note joase este frustrant și înfricoșător. La urma urmei, aceasta se poate solda cu o medie mai scăzută, chiar cu picarea examenelor de bacalaureat, cu dificultăți de admitere la facultate și poate chiar probleme de absolvire a liceului la timp. Când elevii de liceu rămân în urmă la cursuri, recuperarea poate fi destul de dificilă. Iar atunci când notele încep să scadă, mulți adolescenți renunță să mai continue studiile. Iată de ce, atunci când aflați că adolescentul dumneavoastră e pe cale să pice semestrul, sau poate să rămână repetent, e nevoie de măsuri. Dar ce ne facem cu insistența lui de a demonstra autonomie și maturitate? Dar și cu dorința noastră (cel puțin declarată!) de a-i oferi independență? Cum să procedăm, pentru a nu-i știrbi încrederea în sine, a nu afecta relația de prietenie cultivată mulți ani?

Există mai multe lucruri pe care le puteți face pentru a rezolva problema.

Discutăm problema cu adolescentul

Pentru început, identificați problema și sursele acesteia. Pe dată cum aflați despre notele joase sau chiar negative, propuneți-i o discuție. Solicitați ajutorul adolescentului pentru a identifica toate detaliile privind problema. Întrebați-l dacă aceasta îl deranjează sau nu. Uneori adolescenții vor menționa că sunt și ei frustrați de rezultate și nu știu cum să corecteze situația, dar sunt cazuri când pur și simplu nu sunt motivați să continue studiile liceale. Vorbiți cu adolescentul dumneavoastră despre ambele situații și clarificați împreună dacă vreuna dintre aceste circumstanțe a contribuit sau nu la notele joase sau negative. Iar dacă se menționează cea de a doua cauză, oricum continuați discuția.

Aflați dacă disciplinele sunt prea grele? Uneori, adolescenții se înscriu la profilul de liceu sub influența unor motive nepotrivite, cum ar fi sfatul unor prieteni sau chiar al părinților, preferința dată unor profesori sau anumite planuri de carieră nerealiste. Mai apoi se pomenesc cu un program care este prea dificil și sunt copleșiți de sarcini căror nu le pot face față. Comunicați-i că se poate transfera la alt profil. Adolescentul tău poate să nu cunoască că liceenii pot beneficia de dreptul de a se transfera de la un profil la altul în modul regulamentar stabilit după încheierea situației școlare pe parcursul clasei a X-a şi după semestrul I al clasei a XI-a. Discutați despre corijarea notelor negative și transferul la alt profil. Sau își dorește să abandoneze liceul. Și această decizie nu e un temei pentru disperare. Oferiți-i timp pentru a alege un domeniu de formare secundară profesională.

Dar cauza poate fi și alta: adolescentul tău nu face temele. Aflați dacă nu finalizează temele sau acestea nu sunt predate la timp din cauza neîncrederii în sine, sau poată nu înțelege pe deplin cum să le facă. Identificând cauza, discutați despre condițiile care au generat-o. Prea poate notele scăzute la teste prezintă o problemă pentru stima de sine și încrederea în sine a adolescentului? Sau adolescentul confruntă o stare de anxietate față de teste? Ori nu este sigur în calitatea înțelegerii materiei de studii? Poate exista și un temei mai obiectiv. De exemplu, adolescentul a avut multe absențe din cauza unei boli sau a altei situații și are un deficit mare de cunoștințe. Aflați dacă își dorește rezolvarea situației dificile și discutați posibilitățile. Poate are nevoie de mai mult timp și merită renunțarea pentru o perioadă la alte activități? Sau necesită meditații suplimentare? Ori are nevoie de o supraveghere care l-ar face să se încadreze mai bine în regimul rutinei zilnice? Oricare ar fi soluția, aceasta trebuie să fie acceptată de ambele părți.

Ce ne facem, însă, dacă adolescentul tău este supus unui stres? Dacă este stresat, poate avea dificultăți de concentrare soldate cu imposibilitatea de a finaliza sarcinile. Ar putea o problemă de sănătate mintală să facă parte din problema reușitei? Problemele de sănătate, cum ar fi depresia sau anxietatea contribuie adesea la eșecul școlar. Problemele legate de abuzul de substanțe pot fi, de asemenea, un factor în scăderea notelor. Tulburarea de hiperactivitate cu deficit de atenție (ADHD)  pot afecta concentrarea, motivația, înțelegerea și memoria, provocând și dificultăți de învățare. În toate acestea este nevoie de consultația unui specialist.

Discutăm cu profesorii

Deși adolescentul dumneavoastră în cele mai frecvente cazuri nu dorește să discutați cu profesorii lor, este important să vorbiți cu ei pentru a defini mai clar problema. Este posibil ca adolescentul tău să nu fie conștient de faptul că nu acordă atenție cuvenită lecțiilor, sau că lipsește mult, ori nu se pregătește suficient. Cereți părerea profesorilor despre ceea ce adolescentul dumneavoastră trebuie să facă diferit pentru a promova clasa.

Luați în considerare dacă adolescentul dumneavoastră poate avea și o tulburare de învățare. Uneori, tulburările de învățare sau ADHD rămân nediagnosticate până în anii de liceu. Întrebați dacă testele educaționale sau psihologice ar putea fi sau nu utile pentru identificarea dificultății.

Întocmiți soluții definitive împreună cu adolescentul

Odată ce v-ați creat o imagine clară despre motivul pentru care adolescentul dumneavoastră eșuează, rezolvă problemele împreună cu acesta. Discutați propunerile lui despre cum își poate îmbunătăți notele. Uneori, soluțiile simple, dar creative pot rezolva probleme extrem de dificile.

Are nevoie de mai multă organizare a timpului pentru a-și face temele. Unii adolescenți pur și simplu nu reușesc să aibă suficient timp pentru a-și face temele. Urmează câteva secții sportive, cercuri, mai încearcă și să muncească part-time… Stabiliți împreună un program în care va fi fixat timpul pentru teme. Aceasta poate ajuta.

Are dificultăți în a-și aminti însărcinările pentru teme? Adolescenții care sunt dezorganizați adesea își pierd agenda sau uită să-și noteze temele pentru acasă. Identificați strategii care va ajuta adolescentul să se organizeze mai bine.

Are nevoie de consultații suplimentare. Mulți adolescenți nu au curaj să ceară ajutor pentru că sunt jenați că nu înțeleg, chiar și atunci când profesorul încearcă din nou să explice conținutul temei. Meditațiile suplimentare după școală, întâlnirile cu un îndrumător sau aderarea la un club, cerc pe materie din domeniu pot fi strategii utile pentru adolescentul dumneavoastră.

Pur și simplu nu este motivat să învețe. Poate că și-a pierdut interesul sau s-a plictisit de un anumit obiect. Discutați despre strategiile care  vor ajuta să-l motiveze pe adolescent. Sau, vă place sau nu, permiteți-i să aleagă o altă formă de învățământ.

Psiholog Svetlana Rusnac

Suntem o organizație nonguvernamentală, fondată în 2004, iar începând cu 2005 reprezentăm fundația britanică Hope and Homes for Children. Oferim asistență autorităților pentru realizarea reformei de protecție a copilului, optăm pentru închiderea sistemului rezidențial înlocuindu-l cu concept bazat pe model de familie.

Ultimele noutăți